Cat Person recension – viral roman blir våldsam thriller på vita duken | Sundance 2023

Aär helt omöjlig att missa i Kristen Roupenians hårt slående virala New York popkulturnovell kattperson var 2017, verkade det inte självklart för någon form av anpassning – snabb uppspelning med en knapptryckning som var lika populär som fristående. Den berättade historien om en 20-årig collegestudent som kort dejtade en slarvig, oläslig kille i mitten av 30-årsåldern (som kanske har katter eller inte) på ett sätt som många fann omedelbart, obehagligt, relaterbart. Det var rörigt och obekvämt och i slutändan ganska läskigt som att kort dejta någon ofta kan vara.

Dess framgång var sådan att vi bad om mer, vi insisterade till och med. Dess författare säkrade en bokaffär (en samling noveller som landade med lite tjat) och sålde ett specificerat manus (för Gen Z whodunnit Bodies Bodies Bodies, som så småningom nästan helt skrevs om). Cat Person köptes för expansion som en film i vilken form som helst. Nästan sex år efter att den dök upp på nätet anländer den till Sundance som en kuriosa, en påminnelse om ett onlineögonblick mer än något annat. Frågan om “Kom ihåg kattpersonen?” ersätts nästan omedelbart av “Hur gjorde de kattperson till en film?” som sedan vrider sig till “Varför förvandlade de Cat Person till en Thriller på franska?”

Det är en fråga som dyker upp överallt, och det är både resultatet av affärsproblem och även den senaste framgången med Promising Young Woman och Fresh, två Sundance-premiärer som har lockat frågor om könsdynamik i sex och relationer i en könsmixer. Balansen är mindre jämn här men den underliggande tesen är densamma och förblir effektiv: dejting är skrämmande. Vem smsar jag med? Vem dricker jag med? Vem ligger jag med? Det är konstigt, med tanke på hur många av oss som ställer dessa allt mer pressande frågor om oss själva eller vänner vi anförtror oss till, att vi inte har sett fler thrillers om det skrämmande mysteriet med träffat. Det hela är i sig spänningsfullt, den svindlande spänningen av upptäckter som lätt åsidosätts av legitim säkerhetsrädsla.

För Margot (Emilia Jones från Coda) är det relativt låga insatser att ge hennes nummer till Robert (Successions kusin, Greg, Nicholas Braun), en besvärlig stammis på bion där hon jobbar. Hon är yngre, mer attraktiv och har ett självförtroende som han inte verkar ha. Men det är något magnetiskt eller åtminstone odefinierbart fascinerande med honom som kommer fram genom en rad push-and-pull-texter. Hans oroliga vänner ber honom att bara behålla det som en digital anslutning, men de börjar se varandra personligen och vem han verkligen är börjar sakta utvecklas.

Det är uppenbarligen en rejäl förvandling från en tvåhandsfilm på 7 000 ord till en nästan två timmar lång film, och samtidigt som mycket läggs till här (luckor fylls, karaktärer utvecklas och ett nytt avslutande eftermanus läggs till), en mycket är också förlorat. Det som var implicit i Roupenians text gjordes explicit på skärmen, ibland galet, exemplifierat av den inledande användningen av Margaret Atwoods aldrig irrelevanta men kontextuellt osubtila citat om män som fruktar döden, att bli utskrattade av kvinnor medan kvinnor fruktar att bli mördade av män. Det är förmodligen det mest uppenbara sättet att överdriva vart vi är på väg och med några andra klumpiga tillägg, försöker Michelle Ashfords manus för hårt för att vara den film vi behöver just nu, i syfte att markera alla problem som tänker på väg till det blodiga. final.

Ashford och regissören Susanna Fogel, medförfattare till Booksmart, hittar dock graciösa sätt att anpassa sitt material. Det finns stiliga visuella val (filmen ser aldrig mindre än fantastisk ut) och den interna monologen transplanteras till duken utan att förlita sig på en högljudd voiceover via roliga redigeringar av Margot som föreställer sig vad Roberts liv är. Den enastående sekvensen är en fruktansvärt väl genomförd sexscen mellan de två, som obehagligt väcker frågor om varför vi låter saker gå så långt och hur vi omformulerar det i våra huvuden medan det händer oss. Det är i dessa svårdiskuterade och knarligare ögonblick som filmen kort visar hur en lyckad anpassning kan ha fungerat. Samma alternativa konstruktion kunde också ha dragit nytta av Jones, som modulerar rädsla, sårbarhet och styrka väl. Men Braun, som många fruktade, är ett totalt misstag baserat på hans utseende och även den specifika sortens klumpighet han besitter, mycket annorlunda än den han behöver.

Trots de anmärkningsvärda bristerna var jag mest med filmen tills novellen tog slut, och om den kanske hade slutat där hade en stjärna kanske tillkommit. Men istället svänger filmen in i löjlig, blodig skräck, och förvandlar historiens grundade spänning till bokstavlig. Det är en dum och förbryllande felbedömning med någon av de tidigare, mycket läskigare oroligheterna som ersatts av våld i ansiktet. Okunskap, som många av oss kan intyga, är det som verkligen förföljer oss. Vart tog han vägen? Vad gjorde jag? Vad gjorde jag inte? kommer jag någonsin verkligen hitta? Berättelsens skrämmande obesvarade frågor ges alla de mest uppenbara svar man kan tänka sig, och relaterbarheten åsidosätts slarvigt, tillsammans med logik och investeringar.

Katten tog sig ur påsen men den borde kanske ha stannat där.