Pathaan Filmrecension: Shah Rukhs säkerhetsbältesvarning var allvarlig! Denna ojämna resa är definitivt värt din biljett

Pathaan Movie Review: Shah Rukh Khans film prydde skärmarna den 25 januari. Filmen, regisserad av Siddharth Anand, är fullspäckad med högoktaniga actionsekvenser. Men det finns några mindre problem, säger vår recension.

Tushar Joshi

Bombay,UPPDATERAD: 25 januari 2023 10:53 IST

Pathaan Movie Recension: Shah Rukh Khan Movie Worth Your Money.

Av Tushar Joshi: Det finns en poetisk rättvisa i hans blick. Han har en spions kroppsbyggnad, men det är ögonen som talar mest till Pathaan. Efter ett fyraårigt uppehåll är Shah Rukh Khan tillbaka på bioduken och gör det han är bäst på – charma av dig byxorna och påminna oss om varför han är en del av en ras på nedgång – riktiga superstjärnor. Regissören Siddharth Anand, som är mest känd för att glamourisera sina stjärnor och presentera dem i vad som ibland ser ut som påkostade Hollywood-filminspirerade uppsättningar, Pathaan är inget undantag från sin signaturstil. Snarare är det en återuppringning till hans tidigare verk – det bromancetyngda kriget och desihyllningen till herr och fru Smith som heter Bang Bang! Här serenaderar Anand publiken med scener och bilder som är en direkt hyllning till några ikoniska Hollywood-filmer.

Shah Rukhs Pathaan är skuggan av Robert Downey Jr.s Tony Stark. Han kanske inte är lika rik som Stark eller har ingen superhjälte-rymddräkt, men hans spel med kvinnor och män -liners är en odelad hyllning till honom. Likaså har Deepikas pakistanska ISI-agentakt undertoner av Scarlett Johansson i hennes actionfilmer. Klimaxet och några andra actionscener ser också ut som bilder från Hollywood-filmer som Mission Impossible, Fast and the Furious och andra.

Men Pathaan är ingen spirande film. Han försöker inte heller efterlikna ett erbjudande från Vin Disel eller Tom Cruise. Pathaans berättelse är det första kapitlet i Indiens första infödda spionvers. Om väst har MCUs (Marvel Cinematic Universe) har Indien en egen SCU ledd av trion Tiger, Kabir och nu Pathaan. Handlingen är laddad med patriotiska känslor. En skurk agent, Jim (en mycket stilig John Abraham), är på väg att ta hämnd på Indien. Ögonblicket för hans hämnd kommer vid en tidpunkt då Indien överger artikel 370, och därmed utlöser grannlandet Pakistans olycksbådande planer att ta över Kashmir. Pathaan är nu på ett uppdrag att arrestera Jim, men förtroendeproblem uppstår för Pathaan när en sexig distraktion kommer i form av ISI-agenten Rubina Khan (Deepika Padukone). Är hon en allierad eller en fiende? Dess egen bakgrund beskriver sin avsikt och ger historien sin välbehövliga pre-gap twist. Tung med actionscener och smart dialog ser filmen sexig och sensorisk ut.

Här är trailern:

Pathaans andra halvlek triumferar över hans första. Actionspelen saknar logik och förnuft, men återigen, detta är ingen dokumentär. Det är också första gången du har sett SRK göra hardcore actionscener. Och anledningen till att det fungerar är för att Anand gav honom realistiska kampsekvenser med John. Det är inte bara jetplan som strilar genom luften eller Ferraris som sladdar över isen, handlingen på Pathaan är djärv och orädd.

Shah Rukh är hjärtat av Pathaan och han påminner oss ständigt om varför vi älskar att se honom på den stora skärmen. Den säljer de mest bisarra vändningarna med rakt ansikte och du är glad att köpa den. Deepika Padukone behöver en riktig fristående actionfilm. Hon har verkligen fysik och uppförande för att göra en Tomb Raider. John Abraham som skurken är en fantastisk skådespelare. När du väl kommit förbi hans stilighet i Pathaan inser du varför han är en av vår tids största actionhjältar. John fick aldrig sin rätt i många av sina filmer. Som tur är, i Pathaan, står han inte bara emot SRK, utan lyser också med nåd. Klimaxet som alla nervöst förväntar sig i Pathaan, som också är en höjdpunkt i filmen, är ögonblicket “Pathaan möter Tiger”. Det är en absolut fröjd att se Salman och SRK i samma ram gräva samtidigt som de misshandlar idioter. Den kommer att gå till filmhistoriens annaler som en perfekt hyllning till dessa två skådespelares berömmelse.

Det största problemet med Pathaan är actionblocken, som ibland blir tröttsamma. Vissa delar verkar ha en dubbel och andra visar för tydligt att de är skjutna med en grön matta. Nyligen genomförde Hollywood-skådespelaren Tom Cruise ett jippo i sin senaste film Mission Impossible som kommer att gå till historien som den största kärlek en skådespelare kan ha för sitt hantverk. Den 60-årige skådespelaren tog sitt eget cykeldyk från kanten av en klippa. Ingen Croma, ingen lookalike. Bara Tom på en cykel som gör sin grej. Det får mig att inse att när det kommer till handling måste vi installera lite realism i vår koreografi. Det andra problemet med Pathaan är med en del av dialogen, SRK flirtar med Deepika och kallar henne en “bomb” samtidigt som han erkänner att han är redo för en “explosion” när hennes lår förföriskt borstar mot honom. I en annan scen försöker han använda sin komiska sida för att rimma ryska valutarubel med ordet “tuttar” samtidigt som han hänvisar till en dam som stoltserar med sin klyvning. Smartare skrivande hade säkert räddat Pathaan.

Pathaan är skamlöst kul. Det är inte att försöka skicka ett public service-meddelande eller kommentera det aktuella läget. Istället tar det klockan tillbaka till en tid då en Shah Rukh Khan-film på bio var en tid för att fira. Under en nyligen #AskSRK-session avslöjade skådespelaren sin ouppfyllda önskan. Han skrev: “Itni shakti rahe mujh mein ki aap ke baccon ko bhi underhålla kar sakoon” (Jag hoppas att jag har styrkan att underhålla dina barn). Om hans Pathaan-entusiasm och energi är något att gå efter, så är en sak säker – SRK kommer ingenstans.Denna Pathaan är den perfekta öppnaren för Indiens spionuniversum.

3,5 av 5 stjärnor för Pathaan.