Recension av The Gospel of Wellness av Rina Raphael – bisticksterapi, jadeägg: varför köper vissa kvinnor dem? | Böcker

Jhär är en träningsstudio i New York där kvinnor går och skriker. Sessionerna kallas helt enkelt “The Class”, och leds av en instruktör som heter Taryn Toomey, som är smal och livlig, en sorts idrottstomte. “Fortsätt, bli arg! Toomey kommer att säga, och kvinnorna framför henne kommer att slå sina bröst med knytnävarna, samtidigt som de gör knäböj, eftersom de tekniskt sett är där för att träna. Vissa kvinnor gråter: de hoppar på platsen och tårarna rinner nerför deras kinder. Andra rullar på golvet, som Toomey hade täckt med rosékvartskristaller för att ge “vibrationsenergi”.

Klassen är bara en form av egenvård som presenteras i The Gospel of Wellness, Rina Raphaels bok om de konstiga saker (rika) kvinnor gör i god hälsas namn. Hälsobranschen är värd 4,4 miljarder dollar över hela världen, men ingen verkar veta vad ordet “välbefinnande” egentligen betyder. Begreppets hala är en välsignelse för marknadsförare. Kursen är “wellness”, men det är också ett antal dyra moderna aktiviteter: köpa en Peloton eller infraröd ansiktsmask, klämma en kristall, konsultera en ayurvedisk healer, mikrodosera paddgift hallucinogen, “bistick”-terapi, aromaterapi, tidigare livsregressionsterapi, köpa en “ångande vaginalskål”, sitta på huk över den här skålen för att blåsa in varm, fuktig luft i din egen vagina.

Raphael är en amerikansk livsstilsjournalist, och The Gospel of Wellness faktureras som en faktaundersökning av de falska löften som ges av wellness-märken – men det är också en memoarbok. Raphael erkänner fritt att hon i flera år organiserade sitt liv kring att följa strikta välbefinnandedoktriner. Hon spenderade i genomsnitt “hundratals dollar i månaden” på badsalt, yogadagar och en-mot-en-konsultationer med en shaman. Hon skar ut sockret och överlevde på klämrör med ekologisk barnmat och hon betalade regelbundet Toomey för att få henne att skrika.

Raphael skämtar om boutique-spa och träningsklasser där hon blev indoktrinerad. Hon är väldigt bra på att frammana små detaljer. Det fräcka lilla leendet från hennes guru, Chanel-produkterna i gymbadrummet, det vackra ansiktet på hennes blonda kristallhelare. Det roliga med den här boken är att det är ett internt jobb: en serie utskick från andra sidan av glaset.

Men i andra avseenden skadar Raphaels fördjupning i rörelsen utan tvekan hans förmåga att objektivt rapportera om sina löften. Hon varnar oss i sin inledning att vi kan bli chockade över vad hon har “grävt fram” om friskvård. Men många av avslöjandena i den här boken – som det faktum att “hälsosam kost” kan främja ett oordnat förhållande till mat – är inte särskilt chockerande. Då och då smakar evangeliet som en uppenbarare skriven av ett missnöjt offer för en sekt. Meningslösheten i många industrianspråk är för den oinvigde uppenbar.

Där boken skalar av är när Raphael försöker tillskriva sina konsumtionsvanor en djupare politisk mening. Tanken hon upprepar är att kvinnor eftersträvar sitt eget välmående för att vi är desperata. Hon gör ett antal svepande uttalanden om den samtida kvinnliga upplevelsen i den här boken, som hon ser som till stor del olycklig, med hänvisning till bördan av barnomsorg, arbetsplatssexism, och säger att tre av fyra amerikanska kvinnor är utbrända. Problemet med denna statistik, liksom mycket av Raphaels analys av vad det innebär att vara kvinna, är att det är lite vagt. De utbrändhetsundersökning det hänvisar till data som samlats in från bara 1 036 kvinnor (det finns 167,5 miljoner kvinnor i USA), utan registrerad information om hur människor från olika socioekonomiska bakgrunder upplever sjukdomen. Raphael är noga med att infoga en kort ansvarsfriskrivning i sitt inledande kapitel, som säger att svarta och latinokvinnor “finner det mycket svårare än någon annan.” Men överväldigande handlar evangeliet om rika vita kvinnor, som förmodligen har välbetalda jobb och är immuna mot många av de ojämlikheter som ska göra oss så desperata.

Ibland går Raphael så långt som att antyda att välfärd är en ny form av könsbaserat förtryck. I ett kapitel om näring beskriver hon en resa till snabbköpet, där den kvinnliga shopparen – särskilt utsatt för exploaterande matbudskap på grund av sitt kön – förlamas av en syndflod av motstridiga råd: ska hon bli helt ekologisk? Ta bort gluten? Eller mejeri? Eller socker? Eller allt ovanstående? “Mat har blivit en extremt svår prövning för den genomsnittliga kvinnan”, skriver Raphael. Vilket väcker frågan: definiera medelvärdet? Om du har den här typen av existentiella strider i livsmedelsbutiken så är det förmodligen inte du.

Jag förnekar inte att det finns press på kvinnor att vara smala och vackra. Jag känner det hela tiden. Men Raphael verkar antyda att detta tryck fungerar lite som en lobotomi, och tar bort vår byrå helt. Jia Tolentino gjorde ett liknande argument i sin bok från 2019 Trick Mirror: Thoughts on Self-Delusion, skriva om vad som är valfritt – barre-klasser, salladsluncher, Botox-injektioner – och packa om det som obligatoriskt. Jag kan se tilltalandet av denna idé: det är smickrande att tänka att du spenderar hundratals dollar i månaden på produkter och behandlingar för att du är tvingad, offer för ett system utanför din kontroll. Men det är frustrerande för mig att böcker som denna marknadsförs som feministiska, när upplevelsen av att läsa dem så ofta är förlamande. Om vi ​​tar Raphaël på ordet, skulle det vara meningslöst att stå emot kraven från konventionell kvinnlighet: vi kan inte. Vi är dömda.

Raphaël är mer övertygande när han skriver, inte om femininitet, utan om de specifika orättvisor som vissa kvinnor möter. Hon tänker på Gwyneth Paltrows Goop wellness-märke, vilket förklarar dess popularitet i termer av den historiska underfinansieringen av gynekologi i USA. En särskilt detaljerad passage fokuserar på de sex miljoner amerikanska kvinnor som lider av endometrios, som bara får 26 miljoner dollar per år i statlig finansiering för forskning, en siffra som Raphael sätter i perspektiv genom att påpeka att den representerar ungefär hälften av värdet av Kim Kardashians hus .

Kvinnors sjukdomar behandlas inte effektivt i USA, skriver Raphael, vilket öppnar dörren för wellness-märken att tjäna pengar. Den här delen av boken är övertygande, mest för att Raphael erkänner begränsningarna i sitt eget argument och påpekar att naturligtvis inte alla Goop-fans kommer att ha blivit besvikna över den vanliga medicinen. Och att om något, den typ av kvinna som kan betala ut $66 för ett “vaginalt jadeägg” kommer sannolikt att ha tillgång till den bästa vanliga medicinska vården, såväl som alternativa botemedel.

Det är kanske det som gör välbefinnande till ett så fascinerande ämne: varje gång du försöker förklara dess popularitet i termer av någon storslagen politisk tes, faller den tesen sönder. Min favoritdel av den här boken berättar historien om en kärlekstriangel under en stationär cykelklass. En kvinna tappade en använd tampong i en annan ryttares handväska för att straffa henne för att hon trampade på pallen med en stjärninstruktör. Raphaël letar inte efter en förklaring till denna händelse, vilket är en lättnad. Att tampongbomba en kärleksrival överträffar det rationella. Detsamma gäller för att sitta på huk över ett mugwortbad. Eller låt ett levande bi sticka ditt ansikte. Rafael är som bäst när han presenterar galna ritualer utan kommentarer – och läsaren får bestämma sig.