The Fabelmans Review – Spielbergs förföriska ode till ett liv skapat av filmer kommer att göra dig på topp | Filmer

STeven Spielbergs ytterst gripande fiktiva memoarer är hans nyaste satsning på panglossisk optimism och ger oss en fantastisk kritisk inblick i hans eget verk och hur och varför konstnärer bränner barndomens smärta och skriver om sin ungdom. Filmerna handlar inte precis om “eskapism” – ett lat och missvisande ord – utan om att ingripa i det verkliga livet, omorganisera landskapet, ta itu med bräcklighet och sårbarhet med uppriktighet, men i en styrka.

Unga Spielberg återföds som Sammy Fabelman, en liten pojke från 1950-talets New Jersey som träffas av film som en blixt när han ser Cecil B DeMilles The Greatest Show on Earth; han är chockad av platsen för tågkraschen, som han tvångsmässigt återskapar hemma med ett leksakståg och en 8 mm kamera. Liksom de flesta av filmen är den här baserad på en verklig händelse, eller åtminstone ett verkligt minne, och Spielberg kanske också vill att vi ska tänka på Orson Welles kommentar att en filmstudio är det “största elektriska tåget en pojke någonsin haft” . Den enda filmlegendaren Sammy möter i köttet är John Ford, här spelad av en annan filmlegend som det skulle vara osportsligt att avslöja i en underbart rolig och inspirerande slutscen.

När han växer upp måste tonåringen Sammy (spelad av Gabriel LaBelle) och hans systrar alla flytta över landet på grund av sin fars jobb, och hamnar i Arizona och sedan Kalifornien, där Sammy blir mobbad och slagen i gymnasiet. av antisemiter. Det finns också i en Alex Portnoy situation, dejtar en kristen kvinna som blir tänd av en stilig judisk pojke, som Jesus. Papa Burt (Paul Dano) är en elingenjör, en kille från Eisenhowertiden, men med problemlösande intelligens och en känsla för struktur och mekanism som hans son kan ha ärvt. (Nöjd över en smart plan som Sammy hittar på för en hemmafilm, gnäller Burt: “Nu tänker du som en ingenjör!”)

Mitzi, Sammys mamma, spelas konstfullt michelle williams som någon vars depression maskeras av glasögon, förvirrad manér: en söt, nyckfull själ med en lite excentrisk flickaktig blond frisyr, en före detta konsertpianist som gav upp sin karriär för att fostra barn. Och det är från henne, misstänker vi, som Sammy ärver sitt eget konstnärskap, och kanske också en strimma av melankoli och självömkan. Det finns också hans märkliga farbror Boris, en före detta cirkusartist, till vilken Judd Hirsch signerar en rolig, nästan vild cameo. Boris varnar Sammy för att konsten och familjen kommer att slita isär honom och tar smärtsamt tag i hans käke medan han gör en inventering så att han inte glömmer.

Det finns ett fruktansvärt sår i centrum av Sammys familjeliv. Hennes mamma är hemligt förälskad i sin pappas medarbetare och pojkvän: klumpiga Bennie Loewy (spelad med återhållsamhet av Seth Rogen), som de kallar “farbror” Bennie. Han är alltid hemma på middag och åker på semester med dem. Sammy skapar en speciell hemmafilm för deras campingresa där hans mamma impulsivt gör en Isadora Duncan-älvdans i sin nattlinne i bilens strålkastare, till stor förlägenhet för hennes döttrar som kan se att hennes nattlinne är genomskinlig. Men ännu viktigare, Sammy griper bevis på sin mammas olagliga relation med Bennie genom att lägga märke till dem som håller hand i ett hörn av ramen; han klipper de där kränkande scenerna från sin film, visar bara sina föräldrar den perfekta versionen av Super-8-bilden, och konfronterar senare sin mamma med det hemliga R-klassade klippet. Det är en övertygande, nästan svindlande metafor för Spielbergs egen filmiska vision, hans egna komplexa familjevärderingar, ett behov av att ordna om och återlösa en ofullkomlig verklighet. Det är fantastiskt hur Spielberg/Fabelman ser redigering som den centrala kreativa handlingen: vad man ska lämna, vad man ska ta bort, hur man skildra sanningen.

Ett ännu mer fängslande ögonblick av filmutbildning väntar. Sammy kan göra en film om skolans traditionella “dikedag”, när barnen lämnar skolan och beger sig ut till havet. Den unge Fabelman regisserar en briljant tidig strandfilm, som visas till allmänt bifall på balen. Men en av hans sportiga bödlar är förvånad över hur smickrande filmad han blev. Han är mer rasande än om han hade framställts som en dåre: till sin förvånade förnedring kan han se att Fabelman har överskridit honom, övervunnit honom, helt överträffat honom i livets stora lopp med sin egen komplexa konstnärliga generositet. Som Sammy säger ville han att den här översittaren skulle gilla honom i fem minuter, men också göra en bra film. Detta är den verkliga övergången till vuxenlivet.

Som med så många självbiografiska filmer är så mycket av det tillfälliga roliga att undra vad som är verkligt och vad som har förändrats, och varför? Jag undrar om den verklige Spielberg någonsin fick konfrontera sin mamma så direkt som Sammy lyckas. Och när det gäller den ultimata konsten att klippa så undrar jag också om Spielberg någonsin föreställt sig en barmitzva-scen för filmen han sedan redigerade? Skulle en sådan scen vara för uppenbar, eller en distraktion från hans sanna religion? Familjen Fabelman lämnade mig med en svävande känsla av lycka.

The Fabelmans går upp på brittiska biografer den 27 januari och visas just nu i Australien.