Tudor Mystery recension – vem kunde ha målat en sådan medeltida konstighet? | Konst

Fvåra egendomliga svartklädda barn himlar unisont med sina stora ögon när de sjunger vad du kan föreställa dig vara en vemodig sång om döden. Onsdag Addams stora, stora (och några andra fantastiska) mormödrar är på keyboard och spelar virginals, bandets frontman. Hans kläder är allvarliga men mer utsmyckade än hans bröders mörka trikåer. Hon tittar på dig med en laddad, till och med arg blick.

Denna psykologiskt akuta studie av renässansens tonårstid målades runt 1565. Elizabeth I hade varit drottning av England i mindre än ett decennium. William Shakespeare hade precis fötts. Men innan denna målning av en konstnär känd som Mästaren av grevinnan av Warwick, faller all den tiden samman och du verkar stå inför riktiga unga människor, ett gäng stränga tonåringar vars turbulenta känslor pressas in i sina sidendräkter stela och befriade i musik. Deras sångböcker avslöjar att de framför kung Davids sjätte psalm, tonsatt av Josquin des Prez: ”Jag är trött på mina stön: hela natten bäddar jag för att simma; Jag vattnar min soffa med mina tårar.

Den som målade denna hypnotiska studie var mycket mer än en arbetande porträttmålare. Det här är ett lekfullt och dramatiskt konstverk. Det var uppenbart att det var en fantastisk konstnär i arbete i 1560-talets England – men de skrev aldrig på något och erkändes inte ens som existerande förrän Roy Strongs skarpa öga på 1960-talet upptäcker en likhet i stil i en serie anonyma bilder. Han gav denna målare smeknamnet grevinnan av Warwicks mästare. Nu har äntligen denna anonyma stjärna haft sin (eller hennes?) allra första separatutställning.

Tudor konstigheter… Sir Thomas Knyvett målad av Mästaren av grevinnan av Warwick. Foto: © Compton Verney

Det är inte helt slumpmässigt att lägga till föreställningen om en älskarinna till grevinnan av Warwick. De flesta av de professionella konstnärerna i Nederländerna på 1500-talet, där denna gåtfulla konstnär troligen har sitt ursprung, var män, men det fanns också kvinnor, bland annat porträttmålaren Catharina van Hemessen. Så kanske “Master” är en onödig bias.

Vem de än är visar denna konstnär en underbar sympati för kvinnor och män, barn, ungdomar, till och med silkesapor. Utställningen är en fristad för Tudors konstigheter, alla drottningkvinnor och män i trånga kroppar. Från början av showen möter du Thomas Knyvett från Ashwellthorpe, som poserar i ett lyxigt vitt plagg som begränsar hans överkropp på ett sätt som måste ha varit svårt att bära i verkligheten: hans hals är disciplinerad av en övre tubkrage och en ruff som sväljer hennes haka medan hennes midja tvingas krympa till ingenting på hennes ruggiga svarta byxor.

Ingen jordgubbar är den andra lik här. Grevinnan av Warwick har själv, i den målning som Strong baserade sin stilistiska intuition kring, en sidenruff som stöds av en hög svart krage och ett pärlband. Elizabeth Fitzgerald, grevinna av Lincoln, bär en rosa och vit konfekt som verkar smeka hennes hals som ett öppet snäckskal. Den matchar hennes keltiska hy och hår.

Fitzgerald, känd som Fair Geraldine efter en kärlekssonett, var en irländsk adelsdam som hade inflytande vid Elizabeth I:s hov. Alla dessa målningar tillhör den höga adeln, en social värld där Elizabeth var en karismatisk närvaro och kvinnor kunde ha intim tillgång till det. William Brooke, 10:e Lord Cobham, avbildad med sin familj 1567, var vaktmästare för Cinque Ports, men Lady Cobham hade också makten som en av Elizabeths damer i kammaren: det är hennes ögon du är intresserad av då som han verkar för värdig att titta på konstnären.

Ett annat mästerverk...William Brooke, 10:e Lord Cobham och familj av Master of the Countess of Warwick, 1567.
Ett annat mästerverk…William Brooke, 10:e Lord Cobham och familj av Master of the Countess of Warwick, 1567. Foto: Med tillstånd av Marquess of Bath, Longleat

Detta är ännu ett mästerverk som överträffar porträttarbete. Konstnären skapar ett bländande och komplext ögonblick runt ett matbord där parets sex små barn njuter av godsaker och leker med sina husdjur. Det finns en stereotyp att förmoderna barn var menade att vara små vuxna och sällan besparades spöet. Det är förvirrande här. En baby håller sitt äpple som en skatt medan hans bror ignorerar en bedjande hund. En äldre pojke låter graciöst sin husdjursfågel vila på ärmen, men det bästa husdjuret av alla är silkesapa som ägs av en av flickorna, som försiktigt stoppar honom från att attackera en parakit på bordet. Hennes systrar äter artigt, men den här målningen sprudlar av individualitet, inte kall konformitet. Medan identiska kläder för flickor och unga pojkar betonar deras gemensamma Cobham-identitet, är varje ansikte unikt. Du får en oemotståndlig känsla av karaktär och personlighet.

Detta är sant för varje målning av denna elev av mänsklig unikhet. Det är inte bara ruffarna som stannar hos dig, utan hur Thomas Knyvett ser på dig med ett nervöst samvete, grevinnan av Warwicks sorg, unga sångares formidabla blickar.

Tyvärr skingras en del av mysteriet av den här showens jordnära slutsats. Samtida dokument, som presenteras här, föreslår slutligen ett namn för grevinnans mästare av Warwick. Han var elev till den flamländska målaren Hans Eworth. Och han hette Arnold Derickson. Så nu finns det ett nytt namn att lägga till den kulturella briljansen i det elisabethanska England. Shakespeare, Sidney, Marlowe, Hilliard… ge vika för Derickson.